Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Anti-wet port air injection (ofwel AWPAI)
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 31-01-2015 15:00 Edited 31-01-2015 15:46
Heeft iemand zich ooit afgevraagd wat er gebeurd als je je "secondary air injection pump" aansluit op je "anti-wet port nozzles".




Wel, hier zijn de resultaten: (4 keer gemeten met VDI op verschillende toerentallen)

Meting 1, VDI standaard (= 5750 rpm):



Meting 2, VDI op 5000 rpm:



Meting 3, VDI op 5250 rpm:



Meting 4, VDI terug standaard:



Conclusie:  een 3 à 4 PK winst boven 5000 rpm.

Niet veel, maar misschien een plezant DIY-projectje voor iemand met een decat-uitlaat, die niet weet wat gedaan met zijn "air pump"  :-)
Heeft me ongeveer 5€ aan materiaal gekost.
Als iemand geïntereseerd is, zal ik er een "how to"-topic van maken.

groeten, Erwin N
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 11-02-2015 11:13
Lijkt mij interessant! Ziet er goed uit.
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 11-02-2015 11:44
Kun je misschien uitleggen wat het doet? Ik heb een de-cat sowieso. Maar wat is precies het idee achter deze mod?
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 11-02-2015 16:22
Hoe lang zou dat pompje het volhouden???   :-)

Olof
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 11-02-2015 19:12
Deze mod was bedoeld als "proof of concept" voor iets groters dat ik al een tijdje van zin was.
Dit werkt zo'n beetje als een "air amplifier".

De anti-wet port in een renesis dient volgens mazda om te voorkomen dat de geïnjecteerde benzine neerslaat op de wand van de primaire poorten.
Dit gebeurd door de lucht op deze plaats te versnellen door lucht te blazen door 2 kleine buisjes.
Standaard werkt dit enkel bij een gesloten, of half gesloten, gasklep omdat de buisjes via een rubberen slang aangesloten zitten op de inlaat vóór de gasklep en er een drukverschil nodig is over de gasklep om dit effect te bekomen.

Als je hier een luchtpomp op aansluit werkt dit ook bij vol gas en mijn redenering was dat dit wel eens effect kon hebben op de totale hoeveelheid lucht die binnen gezogen werd.
Met succes blijkbaar, de maximum hoeveelheid lucht ging van 198 g/s naar 202 g/s bij +/- 7500 tr/min. Wat ongeveer overeen komt met een 4 tal PK.
Vergeet niet, dit is meer lucht dan het pompje zelf kan leveren, dus het blaas niet gewoon wat extra lucht in de motor, maar zorgt ervoor dat er meer lucht aangezogen wordt.

De reden dat ik dit enkel aanraad bij een de-cat, is omdat ik vrees dat het afkoppelen van de luchtpomp van de uitlaat wel eens negatieve gevolgen kan hebben op de levensduur van de cat.
Het ruikt wel lekker, 's morgens bij het starten ;-)

gr.
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 11-02-2015 19:46
@ Olof,

Standaard werkt het pompje een 2 tal min. na het starten.  Dus 2 min. al zeker :-)

Ik heb de relais bij mij aangesloten op de knop van de voorste mistlampen en ik denk dat het pompje in totaal toch wel een half uur heeft opgestaan.
Origineel had ik dit gemonteerd op een track day car met een knopje op het stuur, via de bedrading van de claxon.
De bedoeling was dat de chauffeur dit indrukte bij het optrekken.  Op het Circuit van Zolder is dit maximaal 1 min. per ronde, schat ik, dus ongeveer 50% van de tijd.

ideaal zou zijn dat je dit kunt aansluiten op het "volledig open" contact van de gasklep, maar ik weet niet of dit aanwezig is op een RX8.
Misschien met een knopje achter het gaspedaal ...

gr.
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 11-02-2015 21:09
Dus kan ik hier uit opmaken dat als je er een pomp met meer vermogen achter hangt je nogmeer winst zou kunnen halen?
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 11-02-2015 21:51
Zou kunnen, hangt allemaal af van druk, debiet en diameter van de "jets".
Misschien dat je nog wat kunt winnen door de jets anders te richten...

Wat ik in gedachten had, was om "air amplifier" technologie toe te passen in het inlaatspruitstuk en iets te gebruiken met véél meer druk en debiet, namelijk EGR met een EGR-koeler er tussen.
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 11-02-2015 22:02
Ik ben zeer benieuwd of dit nogmeer vermogen gaat opleveren, ik ben geinteressert!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Anti-wet port air injection (ofwel AWPAI)

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill